Ako som sa (ne)vyliečil z hiphopu

Autor: Zdenko Fajčák | 1.11.2019 o 11:58 | Karma článku: 2,25 | Prečítané:  855x

 Z takmer každej subkultůry sa skôr či neskôr stane mainstream. Alebo zomrie ako punk. I ten, rovnako ako hiphop, vznikol koncom sedemdesiatych rokov. 

  Oba hudobné štýly niesli v sebe i sociálno-kritický podtext. Punk bol odpoveď na špinavý Londýn, hiphop na škaredý Bronx. Kedy ste však naposledy videli nejakého pankáča? Vymreli. Skolil ich mor nepotrebnosti.

  A teraz si skúste spomenúť, kedy sa vám do cesty priplietol človek, z ktorého slúchadiel dunel hlasitý beat?

  Nedávno, že?

  Som dieťa deväťdesiatych rokov. Pamätám si na Benjaminovu orliu strelu a Titanic v kinách. Oasis sa vyhlasovali za najlepšiu kapelu na svete a ja som im to žral. Grunge ma veľmi nebral, zato brit pop bol mega. I tieto žánre sú dnes uložené v rockovej rakve. Rockve.

  Gitary mi boli bližšie než beatbox. Môže za to i náš učiteľ angličtiny, ktorý mal vo zvyku púšťať hudbu počas písomiek. Lámali sme si hlavu nad kondicionálmi a z CD-prehrávača k nám doliehla Californication od RHCP či Brezovského Hrana.

  Hiphop som prvýkrát zaregistroval, ako ináč, v telke a rádiu. Nemci mali stanicu Viva, tam bežal pop, ale zároveň fungovala i jej alternatívna verzia, Viva zwei, na ktorej dostával priestor i nemecký hiphop. Irgendwie, irgendwo, irgendwaaann.

  A prvé stretnutie s česko/slovenským hiphopom?

  Funrádio bolo v deväťdesiatkach rádio, ktoré púšťalo (na komerčnú stanicu) dobrú hudbu a pesničke Atmo-rytmo od Trosiek sa na jeho frekvencii nedalo uniknúť. Ešte stále ma to baví...

  Počúval som aj Názov stavby či Rap Steady Crew. Košice jéé, to je naše mesto. Košice jéé, to je naše heslo...

  Moja prvá kazeta do walkmana bola Beastie Boys, Hello Nasty. Dostal som ju na Vianoce a  ešte sa váľa niekde na pôjde. Intergalactic, intergalactic...

  Segre som šlohol All eyez on me od Tupaca, ale ten moju punkovú dušu vtedy až tak neoslovil. Požičal som ho frajerovi druhej segry, Samymu z Kuvajtu. Samy bol večný študent medicíny a kamošil sa s Lobom, týpkom, ktorý sa preslávil hitom Ty si moja láska. Samyho som mal rád. Vraj zomrel niekde na Ukrajine. Tupaca mi už asi nevráti.

  Na prelome tisícročí, na strednej, hustil do mňa spolužiak Eminema, posielal mi jeho klipy cez bluetooth. R.I.P. formát 3.gp. Ale puberta revolta, preferoval som punk. Zóna A, Slobodka aj Blink 182.

  Na výške, na intráku, sme mali spolubývajúceho, ktorý prišiel na začiatku semestra, vybalil sa, opili sme sa a potom sa už neukázal. Volali sme ho Mŕtvy muž v stane lebo Hlava XXII.

  Mŕtvy muž v stane miloval Heidegerra a vykladal mi o tom, ako sa dvaja príslušníci hiphopovej komunity, u neho doma, v Rožňave, stretli na ulici, nepoznali sa, a keď k sebe pristúpili, jeden na druhého vybalil otázku: A ty si Eastcoast alebo Westcoast?

  Jop. V Rožňave sa viedli spory o to, či v ich meste kopete za Tupaca alebo Notorios Biga.

  Potom z hrobu brit popu vyklíčilo indie, úplne som prepadol kapelám ako Arctic Monkeys, Libertines či The Strokes. Desať rokov som nepočúval nič iné než indie. A stále si ho denne aplikujem do uší. Lenže...

 Vek, kedy na človeka doľahne kríza stredného veku, sa stále znižuje. O pár rokov to už bude pri čísle dvadsať.

 Keď na vás takáto kríza doľahne, hľadáte nové podnety. Ironicky som preladil na Taylor Swift, avšak stretol som sa z nepochopením zo strany môjho okolia. Haters gonna  hate, hate, hate...

 Pred štyrmi rokmi kraľoval všetkým hodnoteniam To Pimp A Butterfly, album od Kendricka Lamara. Reku, vypočujem si. Do kín dorazil film Straight Outta Compton o americkej gangsta rap skupine N.W.A. Reku, pôjdem na to.

 Pecka. Album i film.

 Žáner, ktorým som dovtedy, ako správny hipster zbierajúci platne, opovrhoval, sa stal mojim skérotonínom. Hiphop madafaka. Do mojej hudobnej ríše dorazili noví svätci, Cynigga a Metodman.

 Počúval som ho v kuse. Občas ma prekvapili kvalitné texty, bavilo ma lúštiť množstvo popkultúrnych odkazov. Chodil som na všetky možné koncerty. S frajerkou, s kamošmi. Fascinovala ma nahromadená energia na stejdži i pod ním. Keby ma videl Mŕtvy muž v stane, zhrozil by sa.

  Na každej párty raz dôjde chľast alebo ju zruší privolaná polícia. Môj hiphopový trip trval dva roky a vytriezvenie z neho sprevádzala riadna bolesť hlavy. V takýchto chvíľach si človek uvedomí veľa vecí, týkajúcich sa tohto žánru.

 Napríklad:

– Nepočúvajte veľa hiphopu. Škodí to mentálnemu zdraviu. A nielen jeho poslucháčom, ale i interpretom. Minule som v mojom hoode, Žižkove, stretol rapera Zverinu a nebol to príjemný pohľad.

– Viete, prečo raperi vykrikujú, aby ste na ich koncerty doniesli svoju „hoe?“ Lebo ich koncerty je jedna veľká sausage párty.

– Žiaden mestský beloch nebude Professional street nigga, Nikdy. Označ kamaráta, ktorý počúva idiotskú hudbu.

– Súčasný hiphop je jedno veľké, prázdne, egotripové klišé. Ja som najlepší, ja mám predaje, vy ostatní ste nuly. Gucci, Fendi, Balenciaga. Lízať moje hovno je luxus, ktorý si nemôžete dovoliť. Chlapci, radšej si do jointa nasypte iný model. Seriously.

– Keďže predaj audio nosičov je minulosť, interpreti sa zmenili na Horsta Fuchsa, krížik však nemajú v uchu, ale na krku. Choď na eshop a kúp si bundu! Hneď teraz!

– Čím tupejšie lyrics, tým lepšie. Raperi sa zmenili na Mirov Jarošov pre deti, ktorým práve vypadli mliečne zuby. Motivovať ľudí je super, ale meniť sa na polonahú instabitch, dívajúcu sa na západ slnka a citujúcu Coelha, už nie. Rap musí řezat a provokovat. Rapový text není krabice, kam se můžeš schovat.

– Interpreti, ktorí sú už na scéne xy rokov, s prerasteným egom a ešte prerastenejším bruchom, sa menia na meme. Sebareflexia je pre nich mýtická obluda. Lákajú deti do kanálov za pomoci červených balónikov. Niektorí prízvukujú, že sú nedocenení, ale lyrické perly typu „si na hlavu ako čapica“ nikdy nikoho na výslnie nepriviedli. Ani videá v štýle všetko mi patrí a hovorí pane, s požičanými hummermi a zaplatenými štetkami. To sa radšej rozbehnúť oproti žiletkovému plotu.

– Hoci vymizlo ¾ hmyzu, každý deň sa objaví ďalší namachrovaný raper s charizmou  na rusínskom plese, ktorého vychovala ulica a teraz je z nuly hore ako KF. Ako vraví Mološko: Každý je už raperom, len málokto je MC. Takému interpretovi ide len o views. Neveríte mu ani to, že pije kávu. Jeho najväčším úspechom je instagramová spolupráca s obchodným domom Ázia centrum, #dnesnosím  #čínskekonverzy. Najviac bludov na meter empétrojkový. Chlapci, ste potrební ako spotify hluchému. Ak by Mexiko vybudovalo okolo vás stenu, zaplatil by som mu za to. Horší je už len Martin Jakubec.

– V hiphope môže ísť látka kedykoľvek len nižšie a nižšie. Hiphop nepozná dno, lebo žiadne nemá. Nový generický rap si nezaslúži nič iné než Alt plus F4. Kvapká ľudom do uší jed ako Hamletovmu otcovi. Nie, v jednoduchosti nie je krása.

– Dnes už rapuje každý. Jútuberi, barberi, leštiči topánok. Spievajú o živote, ktorí sami nežijú.  MC Autotune vládne svetu. Už zajtra na všetkých detských ihriskách. A vy len márne dúfate, že piaty deň sa východom slnka konečne objaví Gandalf a zachráni to.

– Ako hovorí Babiš, všetci kradnú. Preložené texty, preložené pózy. Ctrl c, ctrl v. Najobľúbenejší pracovný nástroj? Google Translator. Nereálne videoklipy mladých raperiek, s angličtinou tragickejšou než Antigona.  Nie, radšej Roka!

– Majk Spirit sa zamýšľa nad tým či existujú mimozemšťania, či navštevujú našu planétu už tisícročia. Vraj majú základne na Mesiaci aj na Marse a naše elity s nimi komunikujú a obchodujú. Až sa mi tretie oko otvorilo. Aj  vďaka nemu si ľudia budú za chvíľu myslieť, že zem má tvar nafukovacieho kolesa a Kočner zabil Cobaina. Zlatý Laco majster slova.

 

  Dobre, stačilo hejtu. Drop the mic. Hiphop ponúka aj veľa kvalitnej hudby. Starý Kanye, prvé Pil C-iho songy. Pio Squad, Prago Union, Tynikdy label, Kendrick, Young Fathers. Gleb, aj Letný večer od Fobiu Kida je ppč. Škoda, že Moja reč sa rozpadla. Takisto ma baví Pridenyyy a jeho futbalové narážky. Chránim svojím tím ako Engolokante...

  Hiphop vie najlepšie opísať dnešnú dobu a i vďaka nemu sa mení súčasný jazyk. Stal sa z neho nový punk a zároveň ohromný biznis. Netreba ho przniť za každú cenu či dávať mu dislike bez vypočutia. Určite to nie je zlá americká hudba, ktorá kazí deti, ako niektorí hovoria. Len ju netreba zbytočne kaziť. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Opozícia sa nespojí, Kiska presadzoval jedine šesťkoalíciu

Strany začali opäť rokovať v nedeľu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kiska si z nás robí dobrý deň

Ísť do koalície nemusí, ale nech si nevymýšľa hlúposti.


Už ste čítali?